Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de veelgestelde vragen. Is je vraag nog niet beantwoord? Neem gerust contact met ons op dan helpen we je graag.

Hoeveel kan ik lenen?

Vul hier je huurinkomsten in:

Inkomsten per:

Vul hier de waarde van het onderpand in:

Aanvrager

  • Heeft mijn (box 1) inkomen invloed op de aanvraag van de verhuurhypotheek?

    Inkomen uit een dienstverband heeft geen invloed op het verkrijgen van een financiering bij De Nederlandse. De Nederlandse beoordeelt de betaalbaarheid van je hypotheek onder andere op basis van de huurinkomsten ten opzichte van de rente en aflossing.

  • Met hoeveel kredietnemers kan ik een aanvraag doen?

    Een aanvraag voor een hypotheeklening kan door maximaal vijf aanvragers worden gedaan, die allemaal 100% aansprakelijk zijn voor de lening. De aanvrager van een hypotheek bij De Nederlandse kan een natuurlijk persoon of een zakelijke entiteit zijn.

  • Kan ik de financiering rechtstreeks bij De Nederlandse aanvragen?

    Het is niet toegestaan om je financiering rechtstreeks bij De Nederlandse aan te vragen. Op onze pagina zoek adviseur kun je een adviseur kiezen die je helpt met de aanvraag.

Algemene voorwaarden

  • Welke plaatsen liggen in het aardbevingsgebied?

    De Nederlandse sluit onderpanden in het aardbevingsgebied uit.

    Hieronder vallen de volgende plaatsen:
    – Appingedam
    – Froombosch
    – Garmerwolde
    – Garrelsweer
    – Garsthuizen
    – Hellum
    – Kolham
    – Loppersum
    – Meedhuizen
    – Scharmer
    – Schildwolde
    – Slochteren
    – Uithuizen
    – Westerwijtwerd
    – Wirdum
    – Zandeweer
    – ’t Zandt
    – Zeerijp
    – Zuidlaren
    – Zuidwolde

  • Waar zijn jullie algemene voorwaarden te downloaden?

    Onze algemene voorwaarden kun je hier downloaden. Heb je toch nog een vraag? Wij zijn te bereiken op het telefoonnummer 030 30 70 550 of per email info@de-nederlandse.nl

Betalen & aflossen

  • Wanneer wordt de maandtermijn afgeschreven?

    De Nederlandse incasseert maandelijks de verschuldigde rente en aflossing.

    De incasso vindt plaats op dezelfde dag van de maand dat wij de gelden overmaken naar de notaris om te passeren. Dit is doorgaans twee werkdagen voor de afspraak bij de notaris om te passeren. De eerste maandtermijn wordt een maand na het opvragen van de gelden geïncasseerd. Als de notaris bijvoorbeeld op 15 oktober het geld bij ons opvraagt omdat de hypotheek 20 oktober passeert, dan is de incasso van de eerste maandtermijn op 15 november.

  • Wat moet ik doen als de incasso is mislukt?

    Het kan gebeuren dat er onvoldoende saldo op je rekening staat waardoor de incasso mislukt. De Nederlandse zal na 10 werkdagen nogmaals proberen om de maandtermijn te incasseren. Mocht je het bedrag niet kunnen betalen, neem dan contact op met je adviseur of met De Nederlandse.

  • Hoeveel moet ik aflossen als ik een deel van de onderpanden verkoop?

    Als je een gedeelte van de portefeuille wilt verkopen, moet er worden beoordeeld of dit mogelijk is. Er zal een nieuwe taxatie moeten worden uitgevoerd op de overgebleven onderpanden, waarbij de hoogte van de financiering ten opzichte van de marktwaarde in verhuurde staat van de overblijvende panden niet hoger mag zijn dan op het moment van het afsluiten van de hypotheek. Het zou kunnen dat de hypotheek gewoon blijft lopen; in dat geval hoef je dus niet naar de notaris. Uiteraard beoordeelt De Nederlandse wel of dat in jouw specifieke geval mogelijk is.

    Verder moeten de ICR (Interest Coverage Ratio) en de DSCR (Debt Service Coverage Ratio) minimaal gelijk zijn aan het moment van het verstrekken van de hypotheek.

  • Kan ik extra aflossen zonder boete?

    Er kan per kalenderjaar maximaal 10% van de oorspronkelijke hoofdsom boetevrij worden afgelost. Besluit je om meer dan 10% per kalenderjaar af te lossen, dan kan het zijn dat De Nederlandse daarvoor een vergoeding in rekening moet brengen. Wil je weten hoe hoog de vergoeding is bij vervroegde aflossing? Vraag dan een aflosnota op bij Link Asset Services via beheer@de-nederlandse.nl of bel 030 30 70 550.

  • Wanneer kan ik mijn nieuwe rentevoorstel verwachten?

    Drie maanden voor het einde van de eerste rentevastperiode ontvang je een bericht over het naderen van het einde van de eerste rentevastperiode. Hierin wordt aangegeven dat er verlengd kan worden tegen de kwartaalvariabele rente van dat moment. In de maand na het verstrijken van de eerste rentevastperiode ontvang je een opgave met daarin de kwartaalvariabele rente die op dat moment van toepassing is.

De Groene Vastgoedhypotheek

  • Hoe vraag ik als adviseur De Groene Vastgoedhypotheek aan?

    In het aanvraagproces bij het samenstellen van de lening vragen wij je om een keuze te maken welke hypotheek gewenst is. Hier kan dan gekozen worden voor De Groene Vastgoedhypotheek. Er is geen apart aanvraagformulier voor De Groene Vastgoedhypotheek.

     

    We hebben twee vormen van De Groene Vastgoedhypotheek één voor woningen met energielabel A of B en één voor woningen met een energielabel C t/m G.

  • Wanneer kom ik in aanmerking voor een korting?

    Als de te financieren woning een A- of B-label heeft krijg je direct 0,05% korting op je rente. Heb je een C-, D-, E-, F- of G-label en realiseer je binnen 6 maanden na het passeren van de hypotheek een verbetering in je energielabel dan krijg je zelfs 0,10% korting op je rente.

  • Hoe zie ik dat ik De Groene Vastgoedhypotheek heb?

    Samen met het renteaanbod ontvang je van De Nederlandse een Certificaat Groene Vastgoedhypotheek. Uit het certificaat blijkt dat je De Groene Vastgoedhypotheek van De Nederlandse hebt.

  • Hoe werken de rentekortingen als ik meerdere panden in één aanvraag heb?

    Om in aanmerking te komen voor De Groene Vastgoedhypotheek moeten alle panden binnen één aanvraag binnen dezelfde categorie vallen. Hebben alle panden een A- of B-label dan is op de hele lening 0,05% korting van toepassing.

     

    Hebben alle panden in de aanvraag een energielabel C of lager en realiseer je voor alle panden een verbetering waardoor er een beter energielabel overlegt kan worden. Dan geldt dat zodra alle verbeterde energie labels zijn overlegt bij De Nederlandse, je 0,10% korting krijgt op je rente.

     

    Om in aanmerking te komen voor De Groene Vastgoedhypotheek is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een woning met energielabel A te combineren met een woning met energielabel D in één aanvraag.

  • Hoe snel dient de verbetering in energielabel gerealiseerd te zijn?

    Het nieuwe energielabel dient binnen 6 maanden na passeren aan ons overlegd te worden. Het is ook mogelijk om een financiering in combinatie met een bouwdepot aan te vragen voor de verbeteringen.

  • Ik heb al een hypotheek bij De Nederlandse, kom ik in aanmerking voor een korting?

    De Groene Vastgoedhypotheek van De Nederlandse is 14 januari 2021 geïntroduceerd, aanvragen voor deze datum komen helaas niet in aanmerking voor deze korting.

  • Waar vind ik meer informatie over het energielabel?

    Op https://www.energielabelvoorwoningen.nl vind je alle informatie van de overheid over het energielabel en de wijze waarop dit aangevraagd wordt. Daarnaast kun je de taxateur om informatie hierover vragen.

  • Hoe vraag ik een nieuw energielabel aan nadat mijn woning verbeterd is?

    Op https://www.energielabelvoorwoningen.nl vind je alle informatie van de overheid over het energielabel en de wijze waarop dit aangevraagd wordt. Daarnaast kun je de taxateur om informatie hierover vragen.

  • Op welke manier kan ik aantonen dat mijn energielabel verbeterd is?

    Op de website https://www.energielabelvoorwoningen.nl vindt je alle informatie over de wijze waarop een nieuw energielabel aangevraagd kan worden. Het definitieve energielabel kan gemaild worden naar info@de-nederlandse.nl. Als alles akkoord is, ontvang je van ons een bevestiging dat de rentekorting verwerkt zal worden.

Informatie met betrekking tot het Coronavirus

  • Welke stukken kan ik digitaal aanleveren bij het het sluiten van mijn hypotheek bij De Nederlandse?

    Bij De Nederlandse kun je veel stukken digitaal aanleveren. Je adviseur zal je begeleiden in het proces.

    Bij De Nederlandse zijn er onder andere de volgende digitale mogelijkheden:

    • – Het getekend renteaanbod en definitief aanbod mogen getekend worden met een digitale handtekening;
    • – Legitimeren mag door middel van een videocall; je adviseur zal je hierin begeleiden;
    • – Huurcontracten mogen digitaal aangeleverd worden.
  • Wat zijn de maatregelen bij De Nederlandse in verband met corona?

    De Nederlandse heeft in de loop van maart 2020 het coronaprotocol in werking gesteld. Dit betekent dat medewerkers zeer beperkt op kantoor aanwezig zijn en veel thuiswerken. Daarnaast zullen medewerkers op cruciale functies nooit op één plek tegelijk werkzaam zijn.

    Verder nemen wij uiteraard de hygiënemaatregelen zoals voorgeschreven in acht.

    De komende tijd blijven wij de situatie nauwlettend in de gaten houden en zullen wij adviezen en voorschriften vanuit het RIVM en de overheid uiteraard volgen.

  • Is De Nederlandse nog bereikbaar?

    Ja, De Nederlandse is volledig digitaal ingericht en bereikbaar via de gebruikelijke wegen, zowel telefonisch als per e-mail. Zie https://de-nederlandse.nl/contact/

    Omdat de medewerkers vaker thuiswerken kan het wel zijn dat er af en toe kinderen, partner of huisdieren op de achtergrond hoorbaar zijn.

  • Ik maak me zorgen over de betaling van mijn lopende hypotheek. Wat kan ik doen?

    De coronacrisis treft vele mensen in Nederland, zowel qua gezondheid als economisch.

    Maak je je zorgen over of je je hypotheek nog kunt betalen, neem dan altijd contact op met De Nederlandse op 030 30 70 550. Hier kunnen de medewerkers van De Nederlandse je te woord staan en samen op zoek gaan naar een passende oplossing voor jouw situatie.

  • Tijdens mijn aanvraag bij De Nederlandse verandert mijn situatie, moet ik iets doen?

    Als je persoonlijke situatie is veranderd en dit heeft impact op je hypotheek dan is het raadzaam om in overleg te treden met je adviseur. Je adviseur kan met je meedenken en in overleg met De Nederlandse naar een oplossing zoeken.

  • Kan ik nog een nieuwe hypotheek krijgen bij De Nederlandse?

    Ja, dat kan. De Nederlandse is bereikbaar en blijft hypotheken verstrekken. Wij werken via adviseurs, deze kun je vinden op https://de-nederlandse.nl/adviseurs/

    Je adviseur zal je begeleiden om te komen tot een hypotheekaanvraag. Veel adviseurs werken nu met afspraken via videocalls, dit is uiteraard toegestaan en je kunt ook op deze wijze nog steeds een hypotheek afsluiten bij De Nederlandse.

  • Mijn hypotheek gaat passeren bij de notaris, moet ik wat doen?

    Het passeren van je hypotheek bij de notaris kan gewoon doorgaan. Je notaris zal je hierin begeleiden.

    Is je persoonlijke situatie door de coronacrisis veranderd en ben je onzeker of je het passeren van de hypotheek wel wilt of kunt laten doorgaan, treedt dan in overleg met je hypotheekadviseur over wat dit betekent in jouw situatie.

Klachten

  • Waar kan ik een klacht indienen?

    Bij De Nederlandse vinden we het belangrijk dat de klant tevreden is over onze dienstverlening. Ben je toch niet tevreden en heb je een klacht over onze dienstverlening, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Mail je klacht naar info@de-nederlandse.nl. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Onderpand

  • Welke taxateur mag voor De Nederlandse taxeren?

    Bij De Nederlandse is in alle gevallen een volledig taxatierapport vereist. Dit moet zijn opgemaakt door een door De Nederlandse goedgekeurde taxateur. Het taxatierapport moet een bedrijfsmatig taxatierapport zijn. Tevens moet de taxateur bij RICS, VastgoedPRO, Vastgoedcert of NRVT aangesloten zijn.

     

    De lijst met goedgekeurde taxateurs is hier te downloaden.

  • Hoeveel kan ik maximaal lenen?

    De Nederlandse financiert maximaal 80% van de marktwaarde in verhuurde staat of indien de koopsom bij de aankoop van de woning lager is, 80% van de koopsom. De maximale verstrekking op een onderpand met een deels zakelijke bestemming bedraagt 75%. Per lening geldt een maximum van € 2.000.000,- (bij een verstrekking tot 60%). Bij meerdere leningen hanteert De Nederlandse maximum van in totaal € 5.000.000,= per klant.

     

    Als je bij ons een lening tot 70% van de marktwaarde aanvraagt, dan is het mogelijk om deze volledig aflossingsvrij te financieren. Is de lening meer dan 70% van de marktwaarde, dan mag je tot 20% van de hoofdsom aflossingsvrij financieren. Het restant moet annuïtair worden afgelost over een maximale duur van 35 jaar.

  • Welke typen onderpanden zijn niet acceptabel?

    De Nederlandse accepteert verhuurde woningen en appartementen in heel Nederland. Hierbij zijn ook kamerverhuur of een woning met deels zakelijke bestemming onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Je adviseur kan je hier meer over vertellen.

  • Verstrekt De Nederlandse een verhuurhypotheek als een tweede hypotheek?

    De Nederlandse verstrekt alleen leningen waarbij er een recht van eerste hypotheek wordt gevestigd op de onderpanden. Herfinancieren van de verhuurde onderpanden die al in je bezit zijn, is mogelijk mits de huidige financiering volledig wordt afgelost.

Wijzigen

  • Hoe geef ik een wijziging door?

    Voor het doorgeven van wijzigingen kan er telefonisch contact met ons worden opgenomen of de wijziging kan per email doorgeven worden via beheer@de-nederlandse.nl. Per wijziging beoordelen we of we dit direct voor je kunnen uitvoeren of dat we hiervoor nog aanvullende documenten en informatie nodig hebben.

  • Hoe geef ik een huurmutatie door?

    Een huurmutatie mag per email aan ons worden doorgeven via pandlijst@de-nederlandse.nl.

    Graag ontvangen wij een kopie van het nieuwe huurcontract en een ingevulde pandlijst.

Hoeveel kan ik lenen?

Vul hier je huurinkomsten in:

Inkomsten per:

Vul hier de waarde van het onderpand in: